Naturen som vi ser eller overser [statement]

Fakta
Arbejdstitel: Naturen som vi ser eller overser
Kunstprojektets status: work in progress 2015-23.

 

Statement om ‘Naturen som vi ser eller overser’

Birthe Havmøller: Mine fotografiske værker er poetiske metaforer. De skal læses som visuelle digte. Glem alt om hvor foto er taget, og gå i stedet direkte ind i oplevelsen af naturens former og strukturer.

Jeg ser landskabet som en forlængelse af den fysiske krop, en slags ekstern hukommelse. Jeg spejler mine indre landskaber ud i verden og fotograferer dem. Denne metode er en intuitivt søgende proces, en søgen efter en værenstilstand og en spirituel erkendelse af samhørighed med naturen i en tid, hvor samfundets teknologiske udvikling uvægerligt flytter os længere og længere væk fra naturen. Her hvor medierne taler om ”klimakrisen” og folk går ud i naturen i en søgen efter et ægte safe space under den frygtelige ”pandemi”, fokuserer jeg på at skabe værker, som skildrer harmonien og poesien i naturen. – En manifestation af et blik og en synkronicitet med naturen, der virker mere vigtigt end nogensinde før.

Kunstprojektet: Naturen som vi ser eller overser
Det er blevet til over lang tid. Det består af to store samlinger med fotografiske værker: Naturen som vi ser eller overser, en serie af 4-6 ”klynger”, hver bestående af 8-10 billeder, som visuelt kædes sammen i en asymmetrisk ophængning omkring et centralt billede; samt 30+ panoramaer med arbejdstitlen ‘Obscure Places‘ (Obskure steder). Alle værkerne er små og intime; de inviterer beskueren til at gå tæt på og give sig tid til fordybelse i naturens små detaljer og skulpturelle former. Sideløbende med værkernes tilblivelse arbejder jeg med en skitse til en kunstnerbog. I 2024 er projektet udvidet med en serie panoramaer med arbejdstitlen Land Art. Denne serie af nye værker ligger i forlængelse af den analoge serie Land Art, som jeg lavede i 1999-2000.

Det klassiske sort-hvide fotografi er kernen mit kunstneriske udtryk. Mine nye værker ligger i forlængelse af det analoge fotografi og fotogravuren, jeg arbejdede med i 1990’erne. Det gådefulde har en fast plads min motivkreds i form af hellige symboler: vesica piscis, cirklen, spiralen m.f. Siden 2015 har jeg forfinet mit billedsprog og printet mine fotografier som inkjetprint på bomuldspapir; det er nemlig vigtigt for mig, at det første indtryk man får, når man rører ved værket/arket, er en fin sanseoplevelse af papirets organiske struktur.

Bæredygtig kunst
Der er ikke noget polymer/plastik i denne fine art printproces, som kan forvitre, opløses og indgå i naturens fødekæde som mikroplast partikler.

 

Copyright Birthe Havmøller
2017. Prøveprint med panoramaer (triptychs) fra ‘Naturen som vi ser eller overser’.

Copyright Birthe Havmøller
2018. Kunstnerens arbejdsværelse – en samling af godkendte A4 print.


2021. Værker lavet i løbet af en vinter med covidrestriktioner er nu stillet frem i kunstnerets arbejdsværelse.

Copyright Birthe Havmoeller
2022. Der blev lavet nye værker i sommeren 2022.


2024. Tangring og Svanerne fra Duo serien af Birthe Havmøller.